Barevný úvod
Málokdo by zpochybňoval vliv barev na naše vnímání. Je však důležité podotknout, že záleží na kontextu¹. Ostatně jako ve všem. Bez kontextu se žádná efektivní komunikace neobejde. Ani ta vizuální. Pojďme se podívat na to, jak je to s barvami v prostředí webu. Redesign toho našeho nás totiž inspiroval se o tom trochu rozepsat.
Podle studií² údajně získáváme první dojmy o lidech, prostředí či produktech do 90 sekund, přičemž 65–90 % úsudku proběhne na základě barvy. Proto není překvapující³, že nejvlivnějším elementem vizuální informace je právě barva. Každá v sobě může nést různé kulturní či společenské významy a vyvolat v nás odlišné asociace nebo pocity.
Trochu si to přibarvit
Kromě toho mohou barvy evokovat také značku. Ale jak moc barvy ovlivňují naše vnímání v kontextu brandingu a marketingu? Při pátrání v útrobách internetu objevíme jednu často citovanou studii4. Ta tvrdí, že barva zvyšuje brand recognition až o 80 %. K původnímu zdroji se bohužel nedostaneme. Ale po dalším hledání zjistíme5, že tento často používaný údaj byl vytržený z kontextu studie6, kterou v době přechodu z černobílého na barevný tisk provedla tiskárna Xerox, aby ukázala, že používání barevných dokumentů v byznysu se vyplatí.
V hlavní roli modrá
Musíme si tedy vystačit s tím, že barvy na branding vliv mají, ale opět záleží na kontextu. A také7 na osobních zkušenostech, preferencích či kulturních rozdílech. A jestli je barva adekvátní8 tomu, co firma nabízí.
Zaměřme se teď na modrou. Ta byla totiž přes 3 roky velkou součástí Ackee. Tedy stále je, jen opustila rozlehlou plochu našeho webu a z pozadí se přesunula v menších dávkách do popředí. V rámci značky prý může vyvolávat důvěru, spolehlivost a sílu. Že by se právě v tom skrývalo její kouzlo, kterému propadla nejedna webová stránka či aplikace?
Nebo je to tím, že je modrá v podstatě defaultní barva9 internetu? Ale proč? Najdeme ji ve vyhledávači, na sociálních sítích. Říká se, že modrá nás neustále obklopuje, ať už jde o vodu, oblohu nebo atmosféru. Jsme na ni přirozeně zvyklí. Proto se možná nemusíme divit tomu, že je velkou součástí také digitálního designu.
Odkazy v textu, hyperlinky ve výsledcích vyhledávače. Není jisté, kdo toto rozhodnutí učinil, ale už “otec webu” Tim Berners-Lee je zachycen na fotkách v pozadí s počítačem, na kterém jsou linky v modré. Rozhodnutí si však nepamatuje10, protože v té době (době rozhodnutí před fotkou) byl obraz černobílý.
S jednou teorií přichází Joe Clark11, a to kvůli barvosleposti, která omezuje vidění červené a zelené barvy. Právě tou trpí třeba Mark Zuckerberg12 a jakou barvu má Facebook? :) Důvodem by ale mohlo být čistě to, že modrá barva se v kontrastu s bílou nejvíce blíží černé. Takže je to nejvhodnější barva, co se týče použitelnosti. S tímto odůvodněním přišel i jeden z prvních webových prohlížečů Mosaic, který zvolil modré odkazy.
Že je důležité testovat? Tím se neřídíme jen my při testování aplikací, ale i Google, když testoval 41 barev, než se rozhodl pro tu správnou pro svoje logo. Pak v roce 2016 přišla analýza13 nejvíce používaných barev na 10 nejvíce navštěvovaných stránkách internetu. A jaká barva byla nejpoužívanější? Samozřejmě, že modrá. Další studie14 ukázala, že barvy jsou také rozhodujícím faktorem interakce uživatelů s webovou stránkou.
Ackee #trendsetter?
Někdy je třeba dát čísla a studie na okamžik stranou. Trendy barev se mění a modrá byla jednu dobu opravdu trendy. Svým způsobem pořád je. Nyní je totiž snad jediná vhodná chvíle, kdy lze tvrdit, že na odstínu záleží. Za zmínku stojí třeba IK Blue15, který se stal hodně populárním nejen v umění a grafickém designu, ale i v módě.
Trend se ale nestane “out of the blue”. V kreativním odvětví přichází postupným šířením mezi tvůrci. A právě modrou vlnu jsme v českém webovém podsvětí vývojářů a designérů před pár lety odstartovali. Proč jsme tenkrát zvolili právě tuhle barvu, která se později rozšířila na festivaly, obálku Vogue, školy i mezi agenturami? A proč se s ní teď tak trochu loučíme? Nejen to se dočtete v rozhovoru o (re)designu s naším hlavním digitálním tvůrcem Romanem.
Zdroje
- http://ijbssnet.com/journals/Vol\_6\_No\_3\_March\_2015/4.pdf
- CCICOLOR research https://www.colorcom.com/research/why-color-matters
- https://www.researchgate.net/publication/235290506\_AWARDED\_2011\_-\_Exploring\_consumers%27\_product-specific\_colour\_meanings
- University of Loyola, Maryland Study https://www.colorcom.com/research/why-color-matters
- https://www.insights4print.ceo/2019/02/color-increases-brand-recognition-by-80-the-real-contents-of-the-loyola-study-revealed/
- https://usercontent.one/wp/www.insights4print.ceo/wp-content/uploads/2019/02/JBEPArtcl-Xerox.pdf
- https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2289687/
- https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1470593106061263
- https://www.youtube.com/watch?v=wunAKrlDVkI&feature=emb\_title
- https://www.w3.org/People/Berners-Lee/FAQ.html
- https://joeclark.org/book/sashay/serialization/Chapter09.html
- http://edition.cnn.com/2010/TECH/social.media/09/20/zuckerberg.facebook.list/index.html
- http://paulhebertdesigns.com/web\_colors/index.php
- https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0141938210000958
- https://en.wikipedia.org/wiki/International\_Klein\_Blue