< Zpět na články

Každý trend jednou umře. Důležité je být u zrodu toho nového

Rozhovor nejen o redesignu

Ackee má nový web. Jmenuje se Web 2020. Na svět ale nepřišel z ničeho nic. Co stálo za jeho zrodem? A proč bylo načase rozloučit se s modrým webem z roku 2016? Nejen to prozradil v rozhovoru o redesignu a trendech náš head of design Roman Gordienko.

Proč jste se rozhodli předělat fasádu?

Abychom se mohli dostat k tomu, proč k redesignu webu došlo a co nás k němu vedlo, měl bych začít tím, jak to bylo dřív. Potřeba a impuls ke změně z naší tehdejší vizuální identity na novou přišla s přesunem do nových kanclů do Karlína. To bylo v roce 2016. Logo jsme měli hotové na podzim a na konci roku jsme stihli pustit do světa i modrý web. S tím jsme se teď po skoro čtyřech letech rozloučili a přivítali nový Web 2020, který na naši dosavadní vizuální identitu přirozeně navazuje.

Ackee web design 2016

Co bylo tenkrát jejím základním stavebním kamenem?

Základní RGB barvy ze sady Web Safe Colours. Barvy, které se zobrazují stejně tak, jak to zamýšlel autor, ty jiné prohlížeč nezvládá správně interpretovat. Navíc šlo o barvy CGA palety (grafika prvních IBM počítačů z 80. let, pozn. red.), což jsou základní digitální barvy. No a my jsme digitální firma a v podstatě neděláme žádné fyzicky hmatatelné produkty (až na pár výjimek), tak jsme chtěli udělat něco, co existuje také jen v tom digitálním světě. Nicméně to může být někdy trochu problém. Třeba když chcete něco tisknout, protože to nejsou tiskové barvy. 😀 

Ty základní barvy byly modrá, bílá, černá, růžová a světle modrá (aqua). Zároveň se v té době začal formovat v design komunitě brutalismus, který se vrací právě k těm primitivním barvám a tvarům, velkým fontům a tak. Mezi roky 2015 a 2016 taky hodně jel synthwave, retrowave, Outrun… Takže i to na to mělo svůj vliv. Web 2020 je stále na téhle paletě barev založený, akorát jsme se rozloučili s tou modrou.

Ale ne tak docela, ne?

No to rozhodně ne! Nechtěli jsme se jí vzdát úplně, zůstala, protože je pořád součástí naší identity. A je plná energie! Zachovali jsme si v podstatě všechny barvy, které jsme měli předtím. Společně s naším vesmírem a čas od času prolétávajícími paprsky. Ale díky té bílé na pozadí ten web teď působí mnohem čistším dojmem.

Na které vlně vlivů a trendů se “vezeme” dnes?

Jednoduché 3D tvary, které jsou abstraktnější. Nebo alespoň tak to v našem design týmu vnímáme – že 3D je ten trend, který teď jde nahoru. A my chceme být u toho. V Čechách patříme mezi ty, kteří trendy nejen sledují, ale snažíme se je i předvídat. Nečekáme, až se z něčeho stane mainstream. Máme svůj vlastní hlas a ten nás odlišuje od všech ostatních. 

Na tohle jsme mysleli už při tvorbě modrého webu z roku 2016. Po jeho spuštění bylo zajímavé pozorovat nárůst v použití téhle barvy i v dalších českých firmách a odvětvích od festivalů přes módní magazíny až po agentury.

Už tenkrát jsme se pokoušeli o to, aby to bylo nějakým způsobem ironické a vtipnější. Abychom ukázali, že nejsme klasická programátorská firma, ale že si ze sebe můžeme udělat trochu srandu. Což sice způsobovalo určité obavy u vedení, nicméně ty se naštěstí úplně nepotvrdily.

Proč ta změna přišla právě teď?

Přišla potřeba být trochu dospělejší. Už jsme nějakým způsobem ustálená firma. Lidi o nás vědí a nemusíme o sobě tolik křičet “my jsme tady.” Už jsme získali tu pozornost, o kterou jsme si předtím říkali a kterou jsme prostřednictvím podoby toho modrého webu z roku 2016 hledali.

Trendy, které jsme použili, osmdesátkové gridy a podobně, jsou teď používané už ve velké míře a mají to všichni. Nás samotné už s tím také nebavilo pracovat. Každý trend někdy umře. I když je hezký. Ale nechceme se ho držet zuby nehty.

Redesign by ale neměl vycházet z toho, že se dosavadní vzhled webu už nelíbí, ne?

To určitě ne. Z uživatelského pohledu tam zároveň bylo několik problémů, které jsme se snažili vyřešit. S celým design týmem jsme tomu věnovali interní workshopy – jednak jsme v rámci nich formovali náš nový design language, směr, kam chceme jít, a jaké jsou naše hodnoty. To bylo driverem nového webu. 

Potřeba změn vyplynula i ze získaných dat z provedeného testování použitelnosti a výzkumu. Toho, co je na tom webu dobře a co není. Už když jsme v Německu otvírali naši novou pobočku, dělali jsme UX rozhovory s klienty – co se jim líbí a nelíbí, jaká je přehlednost informací a orientace v nich. Cílovka našeho webu jsou klienti nebo potenciální noví zaměstnanci, takže jsme museli zohlednit jejich rozdílné potřeby. Na to jsme při tvorbě starého webu tolik nemysleli.

Jaká hlavní myšlenka za webem stojí teď?

I teď platí a zůstává to, že jsme primárně programátoři a žijeme v digitálním světě. Ale nechceme se prezentovat pomocí suchého korporátního webu, takže volíme 3D vizuály a podobné prvky. A protože ta ironie v nás pořád je, tak se tam skrývá i pár designérských vtípků, které na první pohled nejsou vidět. Chtěli jsme ukázat, že jsme vzhledově i obsahově sofistikovanější. Ale pořád jsme trošku punk a chceme zachovat ten náš rebel Ackee spirit, na který jsme vždycky byli pyšní.

Ackee web design 2020

Redesign je (i podle tvých slov) častým spouštěčem vlny kritiky a hejtů. Proč?

Lidé to mohou brát tak, že se jich nikdo neptal, jestli tu změnu chtěli.

A nemají pravdu? Nezpůsobí redesign zbytečné vlny?

Bez toho to nejde. Na druhou stranu jsou i lidi, kteří ty změny ani nevidí, protože mají jinak nastavené vnímání. Ale jdeme postupně po krocích, takže by ta kritika měla být mírnější. Ještě nejsme u konce, nastanou ještě nějaké obsahové změny.

Jak jste měli nastavený schvalovací proces a kdo měl poslední slovo?

V projektu bylo zapojeno spoustu lidí a i když každý hájil nějaké zájmy, tak cílem všech bylo tomu webu pomoci. Nikdo mu nechtěl uškodit, každý ve finále něco přinesl a já myslím, že to dobře dopadlo. A hlavně jsme se díky tomu hodně naučili. Společně s frontend týmem, který neustále přicházel s něčím novým. Vyzkoušeli jsme si technologie, s nimiž jsme předtím nepracovali. Například to 3D v menu nebo 3D videa a modelování.

Co na celém procesu bylo nejtěžší?

Asi najít nějakou rovnováhu. V tom stylu – korporátní versus drzý – i v té spolupráci s velkým projektovým týmem. 

A otázka na konec. Co je podle tebe úspěšný redesign?

Ten, který správně reflektuje změny ve firmě a zohledňuje požadavky uživatelů. Měl by nastat ve chvíli, kdy dosavadní design už dostatečně nereprezentuje hodnoty, které ve firmě jsou, a ukázat, kam se posunuly.

Markéta Škaldová
Markéta Škaldová
Copywriter & UX WriterMarkéta se podílí na tvorbě obsahu na web a další digitální prostředí, kde jsou potřeba ta správná slova. Background má v marketingu a informačním designu a zajímá se o HCI a účinky technologií na společnost.

Máte zájem o spolupráci? Pojďme to probrat osobně!

Napište nám >