Za největší Swift konferencí do Japonska
Na přelomu února a března se v japonském Tokiu konal 3. ročník jedné z největších Swift konferencí na světě – try! Swift Tokyo 2018. Přestože záznamy přednášek z konferencí z celého světa sleduji téměř denně, kromě těch tuzemských jsem se nikdy žádné nezúčastnil. A když už chce člověk něco změnit, měl by to udělat pořádně – v lednu jsem tedy bez rozmýšlení koupil vstupenku a letenky a začal se těšit na nezapomentelných 10 dní 9000 km od domova.
Co je try! Swift Tokyo?
Neslyšel jsi dřív o konferenci try! Swift? Nevadí! Rychlým shrnutím tě dostanu do obrazu. Jedná se o konferenci, která se v průběhu roku koná po celém světě – Tokio, New York, Bengalúru a letos prvně také v San José. Zakladatelkou je Natasha Murashev, kterou ale pravděpodobě znáš jako Natasha The Robot.
Na této konferenci nečekej žádné deep-dive přednášky, každý speaker má pouze 20 minut na to, aby tě zatáhl do neprobádaného kouta Swiftu. Spousta přednášek je tak jen velmi stručný úvod do problému a s konkrétními dotazy se můžeš obrátit na speakera v rámci Q&A.
Za poslední tři roky se konference pořádně rozrostla, v Tokiu bylo neuvěřitelných 800 účastníků (včetně pořadatelů a speakerů). A ještě aby ne, dříve zde přednášeli například Orta Therox (tvůrce CocoaPods), Sommer Panage (dříve v Twitteru a Applu), Brandon Williams (autor Pointfree) nebo Felix Krause (tvůrce Fastlane a Fastlane CI).
Ještě před začátkem prvního dne je uvítání zahraničních hostů na International Reception. Ta se letos konala na střeše Mori Tower mrakodrapu, kde jsme z heliportu sledovali západ slunce nad městem.
Konference trvá tři dny. Na prvních dvou uvidíš převážně přednášky a lightning talky. Po druhém dni je na místě after party, kde máš celý večer možnost seznámit se s přednášejícími a ostatními účastníky – neboj, přátel už tou dobou budeš mít nespočet. Třetí den jsou workshopy. Ty probíhají po celém městě, takže si předem musíš jeden vybrat. Po workshopech máš možnost navštívit peer lab. Ten slouží jako společný coworking, takže pokud máš ve Swiftu problém, se kterým si nevíš rady, tady se ti dostane pomoci. To je v rámci konference vše.
Neprogramuješ pro iOS? To úplně nevadí, p řednášky pokrývají i server-side Swift, algoritmizaci, ale i obecné dos & don'ts, takže si určitě své najdeš.
O čem se mluvilo
O konferenci už teď víš vše, o čem se tedy mluvilo? Za dva dny jsme slyšeli neuvěřitelných 20 přednášek a 10 lightning talků. Témat jsme prošli opravdu hodně, zmíním tedy jen zlomek z nich.
Knihovny
Několik přednášek se zabývalo využitím Swiftu v cloudu, přednášku Event driven networking for Swift (záznam) představil Norman Maurer z Applu. Mluvil o důležitosti optimalizace server-side frameworků a jejich využití v Applu. Ke konci své přednášky představil novou open-source knihovnu SwiftNIO od Applu. O důležitosti této knihovny svědčí například to, že ji IBM Kitura i Vapor za méně než měsíc implementovaly.
Další přednášku o server-side Swiftu nazvanou Codable Routing with Kitura (záznam) měl Pushkar Kulkarni. Zmiňoval využití novinek ze Swift 4.0 pro routování ve frameworku Kitura a možnosti sdílení kódu mezi serverovými a klientskými mobilními aplikacemi díky novému protokolu Codable.
Kentaro Matsumae zmínil nevšední využití strojového učení na iOS. V přednášce Super Resolution with CoreML (záznam)ukázal, jak společnost DeNA díky strojovému učení pomáhá uživatelům ušetřit přenesená data a zároveň doručuje grafický obsah ve vysoké kvalitě.
Nástroje
Katsumi Kishikawa, představený jako "nejznámější tokijský vývojář", mluvil o využití nové knihovny SwiftSyntax
, která je nyní součastí nástrojů dodávaných se Swiftem. V přednášce AST Meta-programming (záznam) ukazoval možné využití ke statické analýze kódu nebo například lintování.
Přednášku zaměřenou na využívání vývojářských nástrojů (toolingu) prezentoval Krzysztof Zabłocki. Mluvil důležitosti nástrojů jako Sourcery, o správném dělení kódu do samostatných modulů a možnosti prototypování díky nástrojům, jako je Swift Playgrounds. Pokud hledáte jak ušetřit při vývoji čas, doporučiji přednášku Investing time into developer tools and experience (záznam).
Tips&Tricks
Ben Scheirman z NSScreencast.com mluvil o využití Swift Playgrounds k vizualizaci algoritmů. Ve své přednášce Using Swift to Visualize Algorithms (záznam) popisuje jakým způsobem funguje vykreslování Beziérových křivek.
Velmi náročnou přednášku Finally Solving the Expression Problem (záznam) si připravil Brandon Kase. Mluvil o způsobu, jak díky protokolům lze popsat UI elementy tak, aby bylo možné jeden kód interpretovat více způsoby (např. pro UIKit a AppKit), a jak tuto metodu obecně aplikovat na řešení expression problému.
Proč vyrazit zrovna na try! Swift
Konferencí je po celém světě nespočet, tak proč zrovna do Tokia? Jak už jsem zmínil, try! Swift patří mezi největší konference zaměřené na Swift a sjíždí se sem účastníci z celého světa. Na jednom místě máš tak možnost potkat lidi ze Spotify, Applu či Googlu, ale i nezávislé vývojáře. Pokud sis někdy lámal hlavu s implementací, tohle je to správné místo, kde se optat.
Skvělou atmosféru navíc dodává samotné město. Tokio je úžasné, kulturně naprosté odlišné od čehokoliv, co zažiješ v Evropě. Znát je zde i jazyková bariéra – pokud nejsi zběhlý v japonštině, stane se i z objednávání oběda adrenalinová zábava.
Zdá se ti to málo? Poslední na co můžu nalákat je kouzelník! Chris Britt několikrát v průběhu dne přebere stage a předvede skutečnou magii!
Vyrazíš taky?
Závěrem snad jen můžu doporučit, abys příští rok vyrazil taky! Taková destinace je životní zážitek. Pokud se ti Japonsko jeví jako příliš exotické, ve hře je stále Indie a USA. Třeba se tam potkáme ;-) A když ne, tak možná na jiné konferenci, kam jezdíme.