Redesigny spouštějí nespočetné vlny hejtů. To je axiom. Každou změnu loga jakékoliv víceméně známé firmy doprovází tuna hanlivých postů a komentářů na všech sociálních sítích světa. Nadávky na designéry, “důvtipné” memy, pokusy o vylepšení návrhu, vyjmenovávání lidských orgánů, které můžeme vidět v novém designu, a objevy starodávných log, z nichž bylo to nové očividně zkopčené – prostě klasika. Na kvalitě redesignu samozřejmě nezáleží. Twitter vybouchne, i když Spotify změní odstín zelené. A jak je na tom Slack?
Samozřejmě že všechno tohle jsme viděli i tentokrát. Vedení Slacku se už ale nějaký pátek s internetem zná. A dobře se připravilo. Na rozdíl od mnoha jiných firem nevydali jen tiskovku o tom, že mají nové logo od dalšího top-tier super hvězdného design studia (mezi odrostlými startupy z nějakého důvodu koluje přesvědčení, že logo vytvořené v New Yorku nebo Londýně je zaručeně dobré). Připravili post na blogu, kde pěkně vysvětlili, proč Slack potřeboval změnu. A dokonce ty důvody – aspoň některé – dávají smysl. V posledních dnech byl Slack hodně aktivní na sociálních sítích: snažili se dobrácky a vtipně odpovídat na kritiku, šířili post s vysvětlením a děkovali za pochvalu. CEO Slacku taky zasdílel své očekávání – lidé prý přestanou nový vizuál řešit (spoiler: za měsíc). Takže ty první dny pod útokem nové logo Slacku ustálo důstojně. Vždyť ani není špatné.
Ale mně se nelíbí.
Okej, chápu že hashtag je v dnešní době docela nadužívaný symbol. A ano, původní verze měla opravdu příliš mnoho barev. Jasně že nebylo jednoduché udržovat tolik různých verzí loga a ikon. Ale proč by ho někdo, kdo vlastní hlavní symbol internetu současné sociální éry, dobrovolně vyměnil za točící se hvízdavé kapkové něco? To vědí asi jen v Pentagramu, který redesign prováděl.
Vysvětlují, že nové logo je jednodušší a lépe škálovatelné. No nevím. Možná sami Slack v mobilu nepoužívají. Když mi přijde notifikace na novou zprávu, tak ta 3milimetrová ikona už to logo vážně skoro nepřipomíná. Vidím plusko s žilkami. Je ale pravda, že teď budou mít na všech místech a za všech situací logo stejné a konzistentní. Marketingové oddělení bude mít radost.
Nápis je vytvořený pěkně a kvalitně, to se dalo od Pentagramu čekat. Takový late-2010s-every-tech-company-bold-sans-serif. Jsem rád že zachovali malá písmenka. Ostré rohy písmen dobře fungují s tlustším řezem a malou vzdáleností mezi znaky. Fakt kvalitní typografická práce, i když není nějak ohromující. Co mi ale vadí, je, že vůbec nekamarádí s grafickým symbolem. Jsou z různých gangů, různých měst. Tohle mě vážně bije do očí. Naštěstí je pohromadě skoro nikdy neuvidím. Takže nějaký plus.
Slack už dávno vyrostl z kategorie startupů a dostal se mezi velké technologické hráče. Tomu odpovídá i jejich rekordní počet uživatelů a roční obrat. A chtějí, předpokládám, vstoupit do klubu dospělých společností s modro-žluto-zeleno-červeným logem (zdravím Microsoft, Google a Ebay!). Proč by jinak zvolili tyhle barvy? Mimochodem, odstíny jsou podle mě docela divné a stejně tak moc dobře nespolupracují s – ještě divnějším – purpurovým pozadím. Modré a zelené části skoro splývají a červená se žlutou příli š září.
Každopádně mám z nového stylu Slacku trochu smutný pocit. Jako z kámoše, se kterým jsme dříve do pěti do rána zkoumali nejbizarnější pajzly města, pak šli do práce a spolu tam tvořili nejhustější appky na světě. A tak furt dokola. Teď kamarád začal nosit kravatu, chodit do kanclu na osmou a stroze na mě koukat, když říkám vtípky o genitáliích. Co se dá dělat. Přesto nám (snad) Slack nezakáže mít tajné kanály (nedejbože aby se toho domáklo vedení) s nemravnými vtipy a nahrávat pochybné custom emojis. To, že teď trochu připomíná generickou, politicky korektní společnost – jako ze seriálu o životě mileniálů v práci – je jenom cena za další růst. Jak se říkalo v jednom osmdesátkovém filmu o snídání: When you grow up, your heart dies.
Ve skutečnosti to není vůbec tak tragický. Zatím jsme viděli jen část velkého redesignu, který Slack plánuje nasazovat v dalších měsících. Těším se a věřím, že v novém korespondujícím prostředí logo zafunguje dobře a všichni si na něj rychle zvyknou. Já už jsem si zvykl.