Mobilni aplikace nebo mobilní web?
Klienti se mě občas ptají, proč by pro svou službu nebo pro propagaci své firmy měli mít mobilní aplikaci, když už mají mobilní či responzivní web nebo proč by měli vytvořit aplikaci, když si mohou přece udělat mobilní web. Důvodů je hned několik, ale ten nejduležitější zmíním hned na začátek.
Mobilní web je bezesporu užitečná věc a jako uživatel ho vždy ocením, když jsem v "terénu" a na mobilu hledám kontaktní informace na nějakou firmu. Pokud má firma optimalizovaný web pro mobilní zařízení, odpadá mi zběsilé zoomování a hledání schované kontaktní informace.
Počet uživatelů, kteří přistupují na web z mobilního zařízení roste a v dnešní době jistě neni dobré takové návštěvníky zanedbávat. Abych nezačínal kontroverzí, zmíním jednu věc, která mobilní aplikace a mobilní weby spojuje. Tou věcí je selektivní obsah, tedy obsah vybraný (nebo ještě lépe upravený) pro konkrétní potřebu. Pokud přijdu na web z mobilního zařízení, tak výše zmíněný kontakt budu očekávat někde hodně na očích, protože to je věc, kvůli které lidé přicházejí na web z mobilu velmi často. Stejný princip očekávám také od mobilní aplikace.
Aplikace nabízí něco navíc a to nejen technicky
Technické výhody mobilních aplikací oproti mobilnímu webu jsou zřejmé, například v podobě lokálních nebo push notifikací, které udrží uživatele v kontaktu s aplikací a přeneseně i s vaším byznysem. Jejich výhoda spočívá i v tom, jakým způsobem uživatelé aplikace použivají. Uživatel mobilní aplikaci zapne klidně i několikrát za den na pár vteřin nebo minut při čekání třeba na autobus a během té doby udělá to "nejdůležítější", co může udělat z mobilu. Takový uživatel nepotřebuje všechny funkce, které máte na webu, protože ty se mu stejně lépe dělají u počítače. Proto by mobilní aplikace neměla být klonem mateřského webu v mobilním kabátku. Měla by poskytovat omezenou sadu funkcí, případně předělané rozhraní k nejčastějším úkonům tak, aby co nejlépe odpovídalo způsobu používání mobilní aplikace.
Aplikace jsou používané často, ale v krátkých úsecích
Asi nejlepším příkladem takové aplikace přímo z naší dílny je Fakturoid. Celá služba je velice rozsáhlá a nabízí širokou škálu funkcí. Do aplikace jsme však vybrali pouze ty nejfrekventovanější a navíc jsme všechny funkce optimalizovali pro mobil tak, aby mohly být vykonány co možná nejrychleji. A že občas potřebuji nějakou pokročilejší funkci nebo nastavení? Nevadí, od toho přeci slouží web!
Aplikace mohou podporovat váš byznys i nepřímo
Některé firmy nám říkají, že pro jejich byznys se mobilní aplikace nehodí. Může to být pravda, ale je dobré si uvědomit, že mobilní aplikace nemusí sloužit jako příma "podpora" vaší stávající služby. Dobrým příkladem může být třeba obchod se stavebninami. Asi nikdo soudný nemůže o čekávat, že by člověk z oboru nakupoval stavebniny přes mobilní aplikaci. Nicméně vše se může změnit ve chvíli, kdy si firma chce udržet stávající zákazníky nebo přilákat nové a přijde na trh s "kalkulačkou materiálu", která dokáže rychle spočítat přibližnou cenu a množství materiálu pro konkrétní stavební práci. Takovou dobře udělanou aplikaci mohou začít používat i lidé, kteří doposud nejsou vašimi zákazníky, ale když po přepočítání zjistí, že barvu, kterou zrovna potřebují, máte náhodou v akci a vaše pobočka je jen 5 minut jízdy autem, snadno se vašimi zákazníky stanou.
Závěrem: Nebojte se tříštit funkce!
Na závěr bych rád shrnul některá fakta. Mobilní web není to samé co mobilní aplikace a rozhodně by jedno nemělo nahrazovat druhé. V mobilní aplikaci by měl být takový obsah, který uživatel z mobilu používat chce a aplikace by mu jej měla servírovat co možná nejpohodlněji. Roztříštěnost funkcí není na škodu, vždy je lepší, když uživatel využívá vaše služby na více než jedné platformě. Pokud se mu aplikace bude dobře používat, bude se do ní vracet.
Dost možná potřebujete aplikaci i když si myslíte, že ji nepotřebujete nebo je pro vás zbytečná, jen prostě nevíte jakou. V takový moment je nejlepší se obrátit na odborníky, kteří mají zkušenosti a dokáží s vaším záměrem poradit.