< Zpět na články

KVIFF: Z bahna na červený koberec

Je to už 10 let, co jsme vypustili do světa naši první festivalovou appku pro hudební festival Rock for People. Z té pak záhy vznikl náš vlastní produkt App4Event, v rámci kterého jsme za tu dobu dodali aplikace pro více než 100 různých akcí po celém světě. Nikdy jsme ale nedostali příležitost se podílet na největším klenotu české festivalové scény – KVIFFu. Až symbolicky téměř přesně po 10 letech jsme konečně dokráčeli z bahna hradeckého letiště až na červený koberec v Karlových Varech.

Přestože jsme asi největším matadorem na poli festivalových aplikací a jeden by řekl, že to pro nás bude “jen další event”, skrýval KVIFF hned několik výzev. O co šlo a jak jsme se s tím vypořádali?

Rezervace vstupenek

Strašák. Každoroční Achillova pata jinak mnohdy vcelku funkční KVIFF appky. Zdánlivě jednoduchý problém, na kterém si vylámal zuby nejeden vývojář před námi. Sekce aplikace, která si u festivalových návštěvníků za ty roky vybudovala tak špatnou pověst, že už nikdo ani nevěří, že by to mohlo fungovat. V čem je problém nebo spíš problémy? Ty zásadní jsou hned tři.

1. Problém technický

Rezervačnímu systému je cca 20 let, je to ukázkový legacy software se vším všudy. Funguje správně, ale běží na starých technologiích, špatně škáluje, obsahuje velmi komplexní rezervační logiku a nějakého zásahu se vývojáři bojí jako čert kříže, aby něco nerozbili. Mobilní aplikace tak musí používat přidanou mezivrstvu, která obsluhuje především frontu rezervací a informuje uživatele o průběhu rezervace. Nic co by nebylo řešitelné, ale takto přidaný netriviální kousek do celé skládačky zkrátka znamená víc prostoru pro případné chyby.

2. Problém festivalový

Na KVIFFu se otevírají rezervace vstupenek na následující den v 7:00. Má to mnoho historických a dalších důvodů a diskuze o nich je nad rámec tohoto povídání, ale pro appku a rezervační systém to každopádně znamená každodenní pokus o sebevraždu. Vědomě prakticky nabádáme uživatele k DDOS útoku. Přesně v 7:00 začnou tisíce lidí zběsile klikat na rezervační tlačítka a snažit se získat vstupenky.

3. Problém kapacitní

Vstupenek na filmy je výrazně méně než návštěvníků, kteří se o ně perou. To je velmi jednoduchá matematika, na většinu lidí se zkrátka nedostane. Kina nejsou nafukovací. Obzvlášť snaha dostat se na některý z populárních filmů je tak prakticky loterie. Problém tedy je, že uživatel chce lístek a nedostane ho, tím pádem je logicky nespokojen, ať je aplikace sebelepší.

Ackee skóre: 90 %

Rezervace vstupenek byly funkční. Rezervační systém jsme neshodili. Přes appku prošly tisíce úspěšných rezervací. Nejpalčivější problém posledních let se podařilo vyřešit.

Proč tedy jen 90 %? Jednu větší chybu jsme přece jen udělali, byť jsme ji poměrně rychle zvládli opravit. Několika uživatelům se zobrazovaly úspěšné rezervace v aplikaci jako neúspěšné.  Lístek si sice přesto mohli na pokladně vyzvednout, ale chyba je to nepříjemná.

Průvodce festivalem

Kromě rezervací je v appce kompletní program, novinky, užitečné informace a mapa. Nacpat několikadenní program s více než 400 projekcemi na různých místech do mobilu je v pohodě. Udělat to dobře, přehledně a tak, aby byli všichni uživatelé spokojeni, je ovšem výzva.

Ackee skóre: 75 %

Appka fungovala. Uživatelé v ní dostali veškeré informace, které potřebovali. Ukázalo se ale, že ani 10 let zkušeností nestačilo na perfektní appku na první pokus. KVIFF jako takový je v lecčem specifický a vinou několika drobných nedostatků jsme rozhodně všechny uživatele neuspokojili.

Závěr

Co jsme si z našeho prvního ročníku KVIFFu odnesli?

  • V první řadě dobrý základ do dalších ročníků. Naše řešení obstálo a udělat z něj příští rok perfektní appku znamená jen upravit pár drobností.
  • Nasbírali jsme spoustu analytických dat a uživatelské zpětné vazby.
  • Získali jsme cenné zkušenosti – zažili jsme “na vlastní technologie”, jak festival funguje a na co si příště dát pozor.

Celkově jsme úkol splnili, byť ne úplně 100% tak, jak bychom sami od sebe očekávali. Každopádně jsme vděční, že jsme od KVIFFu dostali důvěru a těšíme se na další ročník a s ním i na příležitost všechny zmíněné drobnosti opravit a udělat appku ještě lepší.

Jan Mísař
Jan Mísař
Chief Brand OfficerHonza má na starosti nejen vedení týmu, ale také náš produkt #app4event a brand Ackee. Ve volném čase jezdí na kole, hraje basket a vymýšlí, jak udělat svůj home ještě víc smart.

Máte zájem o spolupráci? Pojďme to probrat osobně!

Napište nám >