Report z 10. Droidconu v Berlíně
Není tajemstvím, že máme v Berlíně kancl a občas se tam zajedeme podívat a zapracovat. Tentokrát se ale, zrovna, když jsem tam byl, konal Droidcon Berlín - pravděpodobně největší evropská konference pro androiďáky. Takže je samozřejmostí, že jsem si koupil vstupenku a šel se dozvědět novinky z Android světa.
Vstupenky stojí 150-350 Eur, podle toho, jak brzo se rozhodnete jet. Student si je sežene i za stovku. Letošní ročník byl jubilejní 10. Droidcon Berlín a místem konaní se stalo velké konferenční centrum CityCube. Nebyl to můj první Droidcon, loni jsme s kolegou Davidem navštívili event v Turíně. Přišlo mi ale, že berlínská verze byla ještě větší a speakeři ještě zajímavější. Celý event trval 3 dny a nalákal víc než 1200 účastníků z celého světa.
První den, Interactive Day (anebo Barcamp day) vytvářelo obsah samo publikum. Kdokoliv z auditoria mohl přijít se svým nápadem, dotazem, talkem anebo workshopem. Z toho vznikly sessiony, které pak probíhaly v jednom ze čtyř konferenčních sálu: Cupcake, Jelly Bean, Lollipop a Oreo. Pak pro zájemce proběhl tzv speed networking. Je to něco jako speed dating, jen místo potenciálních partnerů jsou před vámi nerdi, a vy máte půl minuty na seznámení než se se sousedem vystřídáte.
Potom jsem navštívil pár diskuzí, například kontroverzní “Rx must die”, kde se mluvilo o nevýhodách a nadužívání Rx v Androidu a technikách moderního programování (Kotlin, coroutines apod), které mohou Rx nahradit v určitém množství případů, anebo “Cross platform on android”, kde se řešily multiplatformní alternativy k nativnímu vývoji (hlavně Flutter), jejich výhody a nedostatky. Nejvíc se mi ale líbily talky Mateusz Grzechociński, z nichž jeden byl o multimodálním vývoji v Androidu, kde mobile lead polské e-commerce ukazoval strukturu reálné aplikace s rozdělením na moduly, připravené pro instant apps a app bundles. Jinak byl ale první den nejslabší v kvalitě talků oproti dvěma dalším.
Druhý den ráno jsem hned navštívil největší místnost Oreo - byla skoro plná, všichni čekali na největsi hvězdu letošního Droidconu Jake Wharton a jeho keynote “Blurring the line between native and web”. Jake povídal o budoucnosti android aplikací a o tom, jak budou víc a víc propojeny s webem, jak hodně zařízení odebírá obsah aplikací a o zajištění nejlepšího experience pro uživatele. Hned po tom Hannes Dorfmann s kolegou mluvili o architektuře Model-View-Intent a o technologiích, které používají pro její implementaci. Ukázalo se, že jejich přístup je hodně podobný tomu, co používáme my v Ackee.
Další talky, které se mi vryly do paměti: docela detailní a vtipné vysvětlení fungování ADB od Eyal Lezmy (“ADB, Break On Through To the Other Side”), možné komplikace a hacky při implementaci deep linku od Vitaliy Zasadnyy (“Debunking myths about deep links”), historie vývoje zábavné appky na základě neuronové sítě od Attila Blenesi (“Tensorflow for Android devs”) a insight od Googlu o App bundles a Dynamic delivery, v provedení Wojtek Kaliciński (“Forget everything you know about APKs”).
Třetí den (pro mě nejlepší) začal motivačním keynotem “The best apps are built in pyjama pants” od Job van der Voort z Gitlabu. Mluvil o jejich radikálním přístupu k outsourcování a práci na dálku. V poslední době v našem Android týmu v Ackee docela hodně probíráme Gradle buildy a multimodální appky, proto mi právě tento den přišel hrozně přínosný. Stefan Oehme z Gradle mluvil o tom, jak se dají identifikovat a opravit problémy v buildech a o novinkách v Gradle světě (“Improving Android build performance”). Nikita Kozlov a Boris Farber navázali na toto téma a sdíleli své zkušenosti s optimalizací všech fází buildu (“The build side of Android app”). Nelson Osacky povídal o psaní build scriptu v Kotlinu místo Groovy (“Can Kotlin save me from Groovy buildscripts?”)... spoiler: zatím ne :)
Potom jsem navštívil možná nejlepší, ale hodně podceněný (bylo tam tak 30 lidí) talk Dona Turnera z Google “Real-time audio with the one hundred oscillator synthesizer”. Během přednášky Don naprogramoval mobilní syntezátor pomocí knihovny Oboe a ukázal různé optimalizace. Bylo to určitě zábavné a zajímavé nejen pro příznivce C++ a zájemce o sound synthesis, ale i pro širokou veřejnost. Výborný talk (“Migrating from installed to instant app, a retrospective”) o multimodálních appkách a instant apps mel Ben Weiss z Googlu. Mluvil v něm o budoucnosti struktury Android projektů a o tom, jaké best practices se dá použít při přípravě aplikace k instant apps. Kromě toho ukazoval sample projekty na kterých ted’ pracuje a kde se právě dá na ty best practices podívat: Topeka, Android-instant-apps a Plaid (ještě ve fázi refactoringu). Ve 4 hodiny večer ve vstupní hale na velkých LCD plátnech začali promítat fotbalový zápas Jižní Korea - Německo, já jsem ale šel na talk Elin Nilsson ze Spotify o tom, jak jim šel obrovský refactoring appky z monolitní do multimodální struktury v týmu, který má desítky vývojářů (“Modularization - how hard can it be?”). Vubec toho nelituji, talk byl sice méně technický, ale hodně zajímavý, a všechny góly jsem i tak zastihl :).
Samozřejmě, nebylo to všechno, byly tam i další zajímavé talky a diskuze, dobrý catering a party, prezentace partnerů a zábava. Kromě toho, organizátoři oznámili, že pracují na Global Communíty Platform - platformě pro Android komunitu, což by také mohlo být velice zajímavé a je dobré o tom vědět.
Jinak řečeno, účast všem vřele doporučuji - není to daleko a třeba se tam příští rok potkáme! ;)