Jak udělat z ajťáků hvězdy konferencí
V Ackee děláme appky přes 8 let a dá se říct, že víme, jak na to. Máme tu nespočet talentovaných a chytrých lidí, kteří jsou skvělí ve svojí práci a můžou svoje zkušenosti sdílet. Protože se ale určitá část (nejen) vývojářů ráda vyhne jakémukoliv osobnímu kontaktu (a to nejen v době pandemie), může pro ně být problém veřejně vystoupit před lidmi a svoje znalosti opravdu předat.
Ty nejlepší věci vznikají uvnitř
Párkrát do roka u nás organizujeme Code like us, kdy na naší půdě s dalšími nadšenci z komunity během jednodenního workshopu sdílíme své zkušenosti s vývojem aplikací. Jinými slovy pár našich vývojářů vede hned několik přednášek během jednoho dne, což je pro většinu z nich noční můra. ???? Náš hlavní networker a iOSák Honza tak přišel s nápadem, že bychom vzdělávací program na tohle téma mohli uspořádat i u nás.
Navíc máme dobrou zkušenost s crowd learningem, kdy u nás běžela Škola Go nebo School of Flutter, abychom se společně naučili něco, s čím zatím nikdo z nás neměl větší zkušenost. I to do jisté míry předurčilo, že náš speACKErs program (taky tam vidíte to Ackee?) nepovede externí zkušený řečník, ale že si na většinu věcí zkusíme přijít sami.
Další přípravy a vymýšlení celého konceptu jsem se pak ujala já a Honza pro mě fungoval v roli "konzultanta", protože sám dobře reprezentuje naši cílovku, pro kterou jsme program připravovali.
Zrodil se Ackee #speackers program
Po nasátí informací o tom, jak podobné programy fungují jinde, jsem měla docela jasné obrysy, co by mohlo fungovat u nás.
Rozhodli jsme se, že program koncipujeme na 8–10 týdnů pro 10 účastníků, kteří mu společně jednou týdně věnují cca hodinu a půl (to je čas, který jsme účastníkům hradili) a pak ve volném čase podle potřeby a vlastní preference. Téměř na každé setkání měli účastníci nějaký úkol, ze kterého jsme pro dané téma vycházeli. Výstupem celého programu pak bylo veřejné vystoupení na interním nebo externím meetupu nebo konferenci.
Důležitá byla i myšlenka, že se nejedná o jednorázovou vzdělávací aktivitu, ale chceme program realizovat 1–2x ročně (podle zájmu a možností) a do jeho přípravy a realizace zapojit absolventy. Zároveň zvažujeme i další úrovně pro pokročilejší speakery.
Po přípravě obecných témat, která by program měl zahrnovat, bylo náročnější vymyslet, jak jednotlivé tematické úseky poskládat tak, aby na sebe logicky navazovaly a postupně se obsahově prohlubovaly. S tím nám pomohl Tomáš Langer, který se kromě toho zaměřil i na #speackers celkově a pomohl nám celý program doladit.
Hlavně aby se někdo přihlásil
Oficiálně jsme #speackers představili spolu s Honzou v rámci lightning talku, které v Ackee pravidelně pořádáme na různá témata. Sdíleli jsme lidem ve firmě, k čemu celá aktivita je, na koho cílíme, jaké jsou podmínky zapojení a proč by měli jít do toho.
Stejně tak jsme akci promovali v každoměsíčním interním newsletteru, kde v rámci firmy sdílíme, co se v Ackee za daný měsíc událo, co se (ne)povedlo a co se plánuje.
V neposlední řadě jsme poprosili team leadery jednotlivých týmů, aby aktivitu připomněli i na pravidelném týmovém meetingu. Ve výsledku se nám přihlásilo celkem 11 lidí a náš program tak mohl začít. ????
Appky máme rádi na všechno
Při vzdělávání (nejen) dospělých se dá využívat nespočet online nástrojů, které celý proces usnadňují. Co jsme použili my a jak účastníci celý program hodnotí?
Každá lekce měla svoje téma, na které jsme se já nebo Honza připravili a lekci vedli. Podle tématu jsme pak volili různé metody vzdělávání. Co se nám nejvíc osvědčilo, bylo co nejvíce “práce” předat na samotné účastníky, těžit z jejich vlastních zkušeností a vyhnout se frontální výuce.
Pro organizaci celého programu a snadnější komunikaci s účastníky nám pomohlo mít všechny potřebné informace a aktuality na jednom místě. Proto jsme zvolili Google Classroom, kam se dají třeba nahrávat materiály nebo zadávat úkoly účastníkům.
Co nám dobře fungovalo u všech lekcí, bylo sdílení zkušeností ostatních.
Kdo si hraje, nezlobí
Osvědčila se nám i jednoduchá gamifikace programu, kdy účastníci sbírali za každou lekci speciální samolepku podle jednotlivých témat. Aktuální leaderboard jsme měli vystavený i v kanclu, což všem dávalo přehled, jak si kdo stojí. Možná si říkáte, že dospělí přece nebudou sbírat nálepky. ???? Nám to ale fungovalo a bylo úsměvné pozorovat, jak se lidi radují z každého nového úlovku a zároveň mezi sebou soutěží, kdo jich má víc. ????
(Ne)očekávaný vedlejší efekt
Kromě toho, že účastníci nabrali víc znalostí a zkušeností ve vystupování a mluvení na veřejnosti, jsme díky jejich zpětné vazbě na konci programu zjistili, co dalšího si z účasti na programu odnášejí. Téměř všichni zmiňovali, že nejcennější pro ně je nově vzniklá skupinka kolegů, kde můžou bezpečně sdílet svoje nedokonalosti a získávat efektivní zpětnou vazbu na svoje talky.
Speackers showdown
Aby měl program nějaký výstup, podmínkou účasti bylo na jeho konci svůj talk přednést před širším publikem. Jako ideální příležitost k tomu jsme využili náš teambuilding. Každý #speacker tak v krátkém pětiminutovém talku představil vybrané (pracovní nebo volnočasové) téma. Publikum pak tvořili naši Ackee miláčci, kteří fungovali zároveň jako nekompromisní buzzer pro dodržení časového limitu.
Všichni #speackeři tak měli možnost vyzkoušet si přednes před početnějším, ale pořád přátelským obecenstvem, které si na oplátku mohlo vyslechnout talky na zajímavá témata a zároveň vidět přínos celého programu v praxi. Závěrečné vystoupení tak posloužilo nejen jako symbolická tečka pro jeho absolventy, ale i jako teaser pro potenciální zájemce o další běh. Věříme, že naši #speackeři jsou připraveni minimálně víc než před zapojením do programu (????). Už teď jim v roli řečníků akceptují přihlášky na konference a meetupy, takže gratulki!